Skottland 2010

Porter Drinkers Association reste till Skottland 2010

Under många år har vi som är members i PDA sagt att vi borde åka till Skottland och besöka de trakter dit David Carnegie flyttade då han lämnade Göteborg år 1841.

LvP och CotE närmar sig Edinburgh i skymningen

I oktober 2010 gav sig en delegation members och bänknötare av till det rutiga och tutiga landet i väster. För att inte väcka alltför mycket uppmärksamhet delade vi in oss i två grupper, som på olika sätt tog sig in i Skottland. Den ena gruppen bestående av LvP Lundell och CotE Nordenberg tog sig billedes in via Dover och England.

Den andra gruppen bestående av LC Winberg, LvC Rothausen, MPDA Häller samt bänknötaren Eva tog sig in via Ryan Airs flyg till Prestwick utanför Glasgow. För att inte vara det minsta inkognito reste alla members i den gruppen i formell klädsel. Efter en lyckad flygtur och likaledes lyckad tågtur till Glasgow följde den äventyrliga vandringen från Glasgow Centralstation mot Glasgow Queens Street Station.

Ungefär mitt på denna sträcka ligger den beryktade Horse Shoe Pub, en fantastisk byggnad. Vi hoppades få en möjlighet att släcka vår törst med en god Porter i Glasgow. En viss besvikelse kunde anas då vi fann att den enda dryck som liknade porter var Guinness. Nåväl, det fick duga och det är väl tur att vi inte slutgiltigt bestämt hur portern är definierad… Vi fick också glädjen att konstatera att intresset för PDA var stort och vi fick många frågor om vårt syfte med besöket i Skottland. Då vi druckit ur våra stop lämnade vi puben och tog oss ombord på tåget till Edinburgh, där vi skulle ha vårt basläger.

Friday 15th October

Allt gick väl och en timma senare inkvarterade vi oss på hotellet. Vår bänknötare vid namn Kristin, som bor i Wales, anslöt sig till gruppen på hotellet Masson House. Strax därefter dök bilgruppen upp och vi var nu fulltaliga, dvs. sju personer. Kvällen ägnade vi åt en mindre pubrunda i kvarteren nära hotellet.

övriga hugger in på fish and chips som sköljs ner med en Autum Ale, Whitches Cauldron av promenadporter karaktär.

Hugger in på fish and chips som sköljs ner med en Autum Ale, Whitches Cauldron av
promenadporter karaktär.

Tyvärr kunde vi konstatera att Skottland är ett efterblivet land vad det gäller porter. Guinness finns överallt, men annan porter eller stout var det mycket svårt att hitta.
Dock kunde man då och då, på ungefär var femte pub hitta ett någorlunda fullgott alternativ i form av olika dark ales, autumn ales, winter ales mm. De flesta etablissemang var vi dock tvungna att lämna utan fuktade strupar…

Saturday 16th October

Lördagen startade med en bastant och mättande skotsk frukost med bl.a. haggis, blodkorv, andra korvar, bacon och ägg i olika former. Gruppen splittrades nu i några olika delar.

Men inte en flaska porter så långt vi såg…

En huvudstyrka gav sig iväg för att hyra en bil för söndagens utflykt till Balquhidder, den plats dit David Carnegie flyttade och där han ligger begravd. Det slutade med att vi hyrde en minibuss med förare då det stod klart att ingen i gruppen skulle vara körklar tidigt dagen efter, och än mindre behärska det faktum, att alla kör på fel sida!

En mindre grupp gav sig av och inhandlade souvenirer av allehanda slag. En member förklädde sig i kilt för infiltrering, med mindre lyckat resultat. Majoriteten av lokalbefolkningen placerade nämligen denne som hemmahörande på Irland.

Skottland013Dessförinnan skulle vi emellertid på lördag eftermiddag besöka puben Prestoungrange Gothenburg som ligger i Prestonpans några mil utanför Edinburgh.

En strandpromenad är alltid uppfriskande!

Puben är från 1908 då Göteborgssystemet med allmännyttiga, icke vinstinriktade bolag skulle minska supandet. Detta system inspirerade Storbritannien och enkla pubar med relativt svaga maltdrycker, alkoholfria alternativ och matservering utan vinstintresse startades. När de var som flest fanns det över 600 Göteborgspubar, många i små gruvsamhällen. Idag återstår endast tre av dessa pubar vilka överlevt alla vedermödor.

Resans enda porter med porter i namnet!

I Prestonpans serverades Gothenburg Porter som var en riktigt god och välsmakande promenadporter. I huset ligger även det mikrobryggeri som brygger portern. Tyvärr var bryggaren med det lämpliga namnet Roddy Beverage inte på plats.

Vi blev dock mycket väl mottagna av pubägaren Gordon Prestoungrange med personal. Det blev en intressant och lyckad lördagseftermiddag. Vi överräckte som gåva några svenska porterflaskor bl.a. Carnegie Porter, Göteborgsporter från Ocean och Oppigårds. Efter en överdrivet rask promenad hann vi på sekunden med återtåget till Edinburgh.

Prestonpans Historical Society om mötet.

Porterprat med baron Dr Gordon Prestoungrange.

Kvällen avslutades med en pubrunda i centrala Edinburgh, då många ståtliga pubar besöktes.

Skottland021

Ostron är alltid gott till porter!

Några av oss gick på en spökvandring i stadens gamla valv, andra drack i porterbristens Edinburgh skotska destillat…

Vi avslutade kvällen gemensamt på en stimmig pub med namnet The Advocat. Det blev många trevliga samtal och möten med olika människor på detta ställe. Det serverades en mycket god promenadporter med namnet Howell at the Moon. Så god var den att när vi återvände nästa kväll fick vi beskedet att det var vi som tömt hela casken…

Pubgolf var populärt. Hole in one om du tömmer pinten i ett drag… Mycket obehagligt! Liksom all annan sport!!

Skottland027

Sunday 16th October

På söndagen åkte vi iväg till Balquhidder för att söka upp David Carnegies grav och där lägga en krans samt överlämna en flaska av den porter som bär hans namn. Resan gick bra och förutom kransnedläggningen vid graven besökte vi även den kyrka som han lät bekosta och som ligger i anslutning till kyrkogården. Inne i kyrkan träffade vi flera trevliga och lite nyfikna personer. Prästen berättade om kyrkan och en äldre gentleman i full highlandmundering talade varmt om byn och om kyrkan som David Carnegie låtit uppföra.

The New Kirk of Balquhidder

Skottland045

Vår käre Davids grav…

Skottland039

Malcolm C. White från Clan Griogar fick en porter.

Vi gjorde även ett kort besök i Stronvar, det hus Carnegie lät bygga i Balqhuidder.

Resans godaste haggis med neeps & tatties och whiskysås.

På hemvägen rastade vi och åt middag vid Skottlands mest välsorterade butik av inhemska portersorter med vidhängande pub, The Lade Inn, Kilmahog, Callander. Herr Lundell, som skulle åka bil tillbaka till Sverige såg till att köpa med sig en hel del dyrgripar. Skottland047

Uppställning vid Stronvar, det hus David Carnegie byggde till sin familj och där han bodde fram till sin död 1890.

På söndagskvällen tillryggalades ännu en pubrunda i centrala Edinburgh.

På måndagen bar det tidigt iväg och efter en synnerligen äventyrlig hemresa landade den ena gruppen på City Airport i Göteborg. Den andra gruppen kunde på krokiga vägar så småningom, efter uppehåll i Leeds, Burton och Stoke nå Göteborg billedes.